سناریوی نهضت ترجمه در تقابل با علوم امام رضا (ع) شکل گرفت / چرا فضیلت زیارت امام هشتم بیشتر از کربلاست؟
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۲۹۷۷۸۲
کارشناس دینی ورود فلسفه یونان و آغاز نهضت ترجمه را ترفندی برای مقابله با علوم و معارف امام رضا معرفی کرد. - اخبار فرهنگی -
حجتالاسلام حسن شریعتزاده، کارشناس و پژوهشگر علوم دینی در گفتوگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم، ضمن اشاره به تأثیر امام رضا علیهالسلام در گرایش مردم ایران به تشیع، گفت: سال ورود امام رضا علیهالسلام به ایران 201 ه.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: امام رضا در هجرت تمدنساز خویش از اروند عبور کردند و از کارون وارد ایران شدند، سپس از شمال استان فارس، منطقه جاده ابریشم و نیشابور مسیر خود را طی کردند تا به طوس رسیدند. 120 هزار نفر در شهر قلمدانهای مُرَصّع یا هما نیشابور، امام را مشاهده کردند و حدیث سلسلة الذهب را از آن حضرت نقل کردند. سلسلهی ذهب یعنی تمام راویان حدیث، از اهلبیت هستند که به رسول الله (ص) منتهی میشود، ضمن آنکه محبت نسبت به اهلبیت به ویژه درباره امام هشتم، برای آنها سبقهی روایی داشت. آنها شنیده بودند که رسول خدا درباره دو نفر از عبارت «بِضعَة» به معنای «پاره تن» یاد کردهاند، یکی درباره حضرت فاطمه زهرا (س) که فرمود فاطمه، پاره تن من است و دیگری درباره امام رضا که فرمود پاره تن من در خراساند دفن خواهد شد؛ از این جهت وجود امام رضا سبب شد خیلی از همین اهل سنت، به سمت اهلبیت گرایش یابند، همچنان که مورخان، حضور امام رضا در سال 201 در ایران را مبدأ تحولی عظیم در راستای شیعه شدن مردم و روی آوردن امامزادگان از مدینه و حجاز به سمت ایران به لحاظ ظلم بنیالعباس میدانند.
این کارشناس دینی ورود فلسفه یونان و آغاز نهضت ترجمه را ترفندی برای مقابله با علوم و معارف امام رضا معرفی کرد و گفت: در ضربالمثل میخوانیم: «عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد». مأمون بانی نهضت ترجمه شد تا آثار الهیات و فلسفه یونان را در جامعه اسلامی گسترش دهد تا علم امام رضا را منکوب کند؛ اما وقتی بسیاری از علمای اهل سنت الهیات را از کلام امام شنیدند، دیدگاهشان تغییر کرد و متوجه شدند اهلبیت معارف عالیتری از هستیشناسی و توحیدشناسی را مطرح میکنند؛ از این جهت سبب شد در ظاهر و باطن یعنی به لحاظ تقیه، پیرو اهل بیت شوند. اینها با اهل سنتی هم که ماجرای کربلا را به طرز فاجعهآمیزی رقم زدند، قابل قیاس نبود و شیعیان ایران نیز قابل مقایسه با سایر مسلمانان در مناطق مختلف نیست.
شریعتزاده با تصریح بر اینکه معیار ایمان از جهت خاصی امام هشتم است، گفت: از امام جواد (ع) پرسیدند، یابن رسول الله، زیارت پدرتان فضیلتش بیشتر است یا زیارت امام حسین (ع)؟ حضرت فرمود زیارت پدرم؛ چرا که «أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَزُورُهُ كُلُّ النَّاسِ وَ أَبِی لَا یَزُورُهُ إِلَّا الْخَوَاصُّ مِنَ الشِّیعَةِ؛ ابا عبدالله الحسین را همه مردم زیارت می کنند، اما پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمیکنند»؛ چرا که ششامامیها، زیدیه، فطحیه و واقفیه یعنی همانها که بر امامت امام کاظم (ع) وقوف کردند، به زیارت امام رضا نمیروند؛ بنابراین آنانکه به زیارت امام هشتم مشرف میشوند، در واقع به تمام اهل عترت تا قائم عجل الله تعالی فرجه ایمان دارند. از این جهت معیار ایمان، امام هشتم شدند.
روایتی از امام رضا (ع) که انسان را یاد سردار سلیمانی میاندازدانتهایپیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: دهه کرامت امام رضا ع ۸ ۳۸ درصد ۳ ۴۵ درصد دهه کرامت امام رضا ع زیارت امام نهضت ترجمه امام هشتم امام رضا اهل سنت اهل بیت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۲۹۷۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نظام استکباری غرب با چالش بزرگ خیزش افکار عمومی روبهرو است
احمد دستمالچیان سفیر پیشین ایران در لبنان و کارشناس سیاسی در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان در ارتباط با خیزش دانشجویان دانشگاههای غربی علیه صهیونیستها اظهار کرد: از همان روزهای ابتدایی عملیات طوفان الاقصی در چندین نوبت عنوان کردیم که از بزرگترین دستاوردهای این عملیات به چالش کشیدن لیبرال دموکراسی غربیها است.
وی گفت: پایه های سه رکن اساسی حقوق بشر، آزادی بیان و تعیین سرنوشت در استاندارد دوگانه غرب لرزان شده است و انسان غربی و خصوصا جوانان و نخبگان دانشگاهی در این چالش برانگیختگی عمومی را به راه انداختند.
این کارشناس سیاسی ادامه داد: اکنون نظام استکباری غربی با چالش بزرگ خیزش افکار عمومی و خیزش نخبگی روبهرو است. اندیشکدههای مهم در اروپا و آمریکا در برابر این سوال قرار گرفتهاند که چرا باید در برابر جنایات صهیونیستها سکوت کنیم؟
دستمالچیان افزود: این موضوعی است که در آمریکا نماد پیدا کرده و با پیش بینیهایی که میشود به اروپا هم سرایت خواهد کرد و تقابل بسیار عمیقی میان حاکمیت و مردم به وجود میآورد و چالش بزرگی بر سر راه نظام لیبرال دموکراسی غربی خواهد بود .
سفیر پیشین ایران در لبنان گفت:این اعتراضات به دلیل زنجیره تکاملی اقدامات در ۲۰۰ روز گذشته است و هر اقدامی که باعث تشدید مبارزه علیه صهیونیست شود مکمل هم هستند و در یک زنجیر هستند. این اتفاقات در عرصه افکار عمومی به خصوص جامعه نخبگی اروپا و آمریکا تاثیرگذار است و رژیم صهیونیستی بیش از گذشته منزوی خواهد شد.
دستمالچیان درباره تاثیر این اعتراضات بر تغییر رویکرد دولتها گفت: بی شک به دلیل آن که نظام دموکراسی وجود دارد و این دولتها به رایهای مردم خود نیاز دارند بر سر یک دو راهی قرار گرفتند. یا باید نقاب از چهره خود بردارند و کاملا به سمت خشونت و تقابل با مردم بروند و یا اینکه در برابر افکار عمومی تمکین کنند و به خواسته های آنها تن دهند. این چالش مهمی است که نظام استکباری غرب با آن روبه رو است و در اروپا و آمریکا این تقابل خود را نشان میدهد و امروزه می بینیم که چه هنگامهای از ابراز انزجار و تنفر از رژیم صهیونیستی و جنایات آنها رقم میخورد.
باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی